Το ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών στη συνεδρίασή του στις 16-6-2010 συζήτησε την ανακοίνωση της Υπουργού Παιδείας σχετικά με την «περικοπή της ύλης των μαθημάτων των θετικών επιστημών» στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Σας αποστέλλω το σύνολο του κείμενου
ελπίζοντας με τη δημοσίευσή του να φωτιστούν βασικές πλευρές του εκπαιδευτικού μας προβλήματος.
ελπίζοντας με τη δημοσίευσή του να φωτιστούν βασικές πλευρές του εκπαιδευτικού μας προβλήματος.
ΣΤΑΘΗΣ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ (ΜΕΛΟΣ ΔΣ ΕΛΜΕ ΠΙΕΡΙΑΣ)
ΑΠΟΦΑΣΗ Δ.Σ.
Το ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών στη συνεδρίασή του στις 16-6-2010 συζήτησε την ανακοίνωση της Υπουργού Παιδείας σχετικά με την «περικοπή της ύλης των μαθημάτων των θετικών επιστημών» στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το ΔΣ εκτιμά ότι το συγκεκριμένο μέτρο είναι εκπαιδευτικά επισφαλές και επιστημονικά πρόχειρα τεκμηριωμένο. Δυστυχώς για άλλη μια φορά αποσπασματικές αλλαγές χωρίς την κατάλληλη τεκμηρίωση προβάλλονται ως σημαντικές μεταρρυθμίσεις.
Ο σημερινός κόσμος και ο πολιτισμός μας βασίζεται, περισσότερο παρά ποτέ, στις θετικές επιστήμες. Είναι τελείως απαραίτητο οι έλληνες μαθητές τελειώνοντας την βασική τους μόρφωση να είναι εξοικειωμένοι με τις βασικές έννοιες των θετικών επιστημών ώστε, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν, να έχουν τις αναγκαίες γνώσεις που θα τους βοηθήσουν στην κατανόηση του φυσικού κόσμου και της τεχνολογίας. Οι μαθητές γνωρίζοντας τις επιστημονικές μεθόδους των θετικών επιστημών μπορούν να σκέφτονται και να εκφράζονται σωστά, με ακριβολογία και λογική και να διαθέτουν την κριτική σκέψη που απαιτείται για την αντιμετώπιση των πολλαπλών προβλημάτων που θα συναντήσουν στην ζωή τους. Έτσι μπορούν να γίνουν υπεύθυνοι και ενημερωμένοι πολίτες
Το πρόβλημα σήμερα στην Εκπαίδευση είναι να πεισθούν όχι μόνο οι μαθητές αλλά και ολόκληρη η κοινωνία ότι η γνώση έχει την δική της αξία και ο κόπος που θα καταβληθεί για την απόκτησή της αξίζει γιατί ανοίγει νέους ορίζοντες στην θεώρηση της ζωής και της καθημερινότητας. Η συνεισφορά των θετικών επιστημών στην προσπάθεια αυτή είναι κεφαλαιώδης.
Δυστυχώς σήμερα η χώρα μας είναι πολύ κάτω από το επιθυμητό επίπεδο για πολλούς λόγους. Η έλλειψη κεντρικής ιδέας και μακροπρόθεσμού προγραμματισμού στην εκπαιδευτική πολιτική είναι δυο βασικές αιτίες. Για το λόγο αυτό πολλές ''μεταρρυθμιστικές'' προσπάθειες απέτυχαν αφού αντικαταστάθηκαν από άλλες σε αντίθετη κατεύθυνση χωρίς να ολοκληρωθούν και οι επόμενες επίσης κ.ο.κ.
.Παράλληλα η εξετασιοκεντρική λογική με έμφαση στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια διαστρεβλώνει τον σκοπό της βασικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Οι μειωμένες δαπάνες για την Παιδεία αλλά και η γενικά η μη ορθολογική χρήση τους δεν συμβάλλουν στην αναβάθμιση.
Ειδικά για την βελτίωση της διδασκαλίας των θετικών επιστημών κατά την γνώμη μας πρέπει να κινηθούμε σε δύο κατευθύνσεις .
• Πρώτον είναι αναγκαία μια αναδιάρθρωση της ύλης προς την κατεύθυνση
όμως της έμφασης στα πιο σημαντικά κεφάλαια και στην διδασκαλία της επιστημονικής μεθόδου, με τρόπο με τον οποίο αυτά να γίνουν ευκολότερα κατανοητά από τους μαθητές . Η αποσπασματική περικοπή ύλης χωρίς συγκεκριμένη λογική δεν είναι αποδεκτή.
• Δεύτερον, η διδακτική προσέγγιση των θετικών επιστημών πρέπει να
αναβαθμιστεί με εργαστηριακές ασκήσεις, σύγχρονες μεθόδους και πολυμέσα ώστε οι μαθητές να έρχονται σε βιωματική επαφή με την πειραματική διαδικασία και την λογική της ανακάλυψης και της έρευνας αντί να περιορίζονται στην από έδρας διδασκαλία. Οι μέχρι τώρα προσπάθειες στην κατεύθυνση αυτή δεν είχαν την αναμενόμενη επιτυχία λόγω της επικέντρωσης στην φροντιστηριακή-εξεταστική λογική η οποία έχει εμποτίσει όλο το εκπαιδευτικό σύστημα (διδάσκοντες και διδασκόμενους)
Για να προσεγγίσουμε τον σκοπό αυτό, χρειάζεται η συντονισμένη προσπάθεια όλων όσων συνδέονται με την εκπαιδευτική διαδικασία (Υπουργείο, ΑΕΙ, ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΠΟΣΔΕΠ, επιστημονικές ενώσεις κλπ). Η προσπάθεια αυτή πρέπει να αρχίσει άμεσα και με συγκεκριμένη προθεσμία παράδοσης αποτελέσματος. Σε κάθε περίπτωση όμως θα είναι μια ακόμα Σισύφεια προσπάθεια αν δεν υπάρξει δέσμευση όλων των φορέων (και των πολιτικών) για εφαρμογή των όποιων αποφάσεων σε λογικό χρονικό ορίζοντα.
Το ΔΣ καλεί την Υπουργό να μην εφαρμόσει τα όσα ανακοίνωσε και να προχωρήσει στην κατεύθυνση εφαρμογής εκείνων των μέτρων τα οποία έχει πραγματικά ανάγκη η Εκπαίδευση.
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Ξ.Μουσάς Μ.Δασενάκης
Το ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών στη συνεδρίασή του στις 16-6-2010 συζήτησε την ανακοίνωση της Υπουργού Παιδείας σχετικά με την «περικοπή της ύλης των μαθημάτων των θετικών επιστημών» στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το ΔΣ εκτιμά ότι το συγκεκριμένο μέτρο είναι εκπαιδευτικά επισφαλές και επιστημονικά πρόχειρα τεκμηριωμένο. Δυστυχώς για άλλη μια φορά αποσπασματικές αλλαγές χωρίς την κατάλληλη τεκμηρίωση προβάλλονται ως σημαντικές μεταρρυθμίσεις.
Ο σημερινός κόσμος και ο πολιτισμός μας βασίζεται, περισσότερο παρά ποτέ, στις θετικές επιστήμες. Είναι τελείως απαραίτητο οι έλληνες μαθητές τελειώνοντας την βασική τους μόρφωση να είναι εξοικειωμένοι με τις βασικές έννοιες των θετικών επιστημών ώστε, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν, να έχουν τις αναγκαίες γνώσεις που θα τους βοηθήσουν στην κατανόηση του φυσικού κόσμου και της τεχνολογίας. Οι μαθητές γνωρίζοντας τις επιστημονικές μεθόδους των θετικών επιστημών μπορούν να σκέφτονται και να εκφράζονται σωστά, με ακριβολογία και λογική και να διαθέτουν την κριτική σκέψη που απαιτείται για την αντιμετώπιση των πολλαπλών προβλημάτων που θα συναντήσουν στην ζωή τους. Έτσι μπορούν να γίνουν υπεύθυνοι και ενημερωμένοι πολίτες
Το πρόβλημα σήμερα στην Εκπαίδευση είναι να πεισθούν όχι μόνο οι μαθητές αλλά και ολόκληρη η κοινωνία ότι η γνώση έχει την δική της αξία και ο κόπος που θα καταβληθεί για την απόκτησή της αξίζει γιατί ανοίγει νέους ορίζοντες στην θεώρηση της ζωής και της καθημερινότητας. Η συνεισφορά των θετικών επιστημών στην προσπάθεια αυτή είναι κεφαλαιώδης.
Δυστυχώς σήμερα η χώρα μας είναι πολύ κάτω από το επιθυμητό επίπεδο για πολλούς λόγους. Η έλλειψη κεντρικής ιδέας και μακροπρόθεσμού προγραμματισμού στην εκπαιδευτική πολιτική είναι δυο βασικές αιτίες. Για το λόγο αυτό πολλές ''μεταρρυθμιστικές'' προσπάθειες απέτυχαν αφού αντικαταστάθηκαν από άλλες σε αντίθετη κατεύθυνση χωρίς να ολοκληρωθούν και οι επόμενες επίσης κ.ο.κ.
.Παράλληλα η εξετασιοκεντρική λογική με έμφαση στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια διαστρεβλώνει τον σκοπό της βασικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Οι μειωμένες δαπάνες για την Παιδεία αλλά και η γενικά η μη ορθολογική χρήση τους δεν συμβάλλουν στην αναβάθμιση.
Ειδικά για την βελτίωση της διδασκαλίας των θετικών επιστημών κατά την γνώμη μας πρέπει να κινηθούμε σε δύο κατευθύνσεις .
• Πρώτον είναι αναγκαία μια αναδιάρθρωση της ύλης προς την κατεύθυνση
όμως της έμφασης στα πιο σημαντικά κεφάλαια και στην διδασκαλία της επιστημονικής μεθόδου, με τρόπο με τον οποίο αυτά να γίνουν ευκολότερα κατανοητά από τους μαθητές . Η αποσπασματική περικοπή ύλης χωρίς συγκεκριμένη λογική δεν είναι αποδεκτή.
• Δεύτερον, η διδακτική προσέγγιση των θετικών επιστημών πρέπει να
αναβαθμιστεί με εργαστηριακές ασκήσεις, σύγχρονες μεθόδους και πολυμέσα ώστε οι μαθητές να έρχονται σε βιωματική επαφή με την πειραματική διαδικασία και την λογική της ανακάλυψης και της έρευνας αντί να περιορίζονται στην από έδρας διδασκαλία. Οι μέχρι τώρα προσπάθειες στην κατεύθυνση αυτή δεν είχαν την αναμενόμενη επιτυχία λόγω της επικέντρωσης στην φροντιστηριακή-εξεταστική λογική η οποία έχει εμποτίσει όλο το εκπαιδευτικό σύστημα (διδάσκοντες και διδασκόμενους)
Για να προσεγγίσουμε τον σκοπό αυτό, χρειάζεται η συντονισμένη προσπάθεια όλων όσων συνδέονται με την εκπαιδευτική διαδικασία (Υπουργείο, ΑΕΙ, ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΠΟΣΔΕΠ, επιστημονικές ενώσεις κλπ). Η προσπάθεια αυτή πρέπει να αρχίσει άμεσα και με συγκεκριμένη προθεσμία παράδοσης αποτελέσματος. Σε κάθε περίπτωση όμως θα είναι μια ακόμα Σισύφεια προσπάθεια αν δεν υπάρξει δέσμευση όλων των φορέων (και των πολιτικών) για εφαρμογή των όποιων αποφάσεων σε λογικό χρονικό ορίζοντα.
Το ΔΣ καλεί την Υπουργό να μην εφαρμόσει τα όσα ανακοίνωσε και να προχωρήσει στην κατεύθυνση εφαρμογής εκείνων των μέτρων τα οποία έχει πραγματικά ανάγκη η Εκπαίδευση.
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Ξ.Μουσάς Μ.Δασενάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου