Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2010

«Επενδύουμε στον άνθρωπο, επενδύουμε στη γνώση»


Ομιλία της Βουλευτού Πιερίας ΠΑΣΟΚ κ. Μαρίας Μίχου για το νομοσχέδιο «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και Λοιπές Διατάξεις».

«Η απόκτηση γνώσεων αποτελεί μια διαδικασία η οποία είναι στη φύση του ανθρώπου και είναι απαραίτητη για διαρκή εξέλιξη» τόνισε χαρακτηριστικά η Βουλευτής Πιερίας ΠΑΣΟΚ κα Μαρία Μίχου κατά την ομιλία της στη Βουλή  στη συζήτηση του σχεδίου νόμου   «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και Λοιπές Διατάξεις». Όπως επεσήμανε η Βουλευτής, η απόκτηση γνώσεων δεν υπόκειται σε χρονικούς περιορισμούς και διαπερνά όλο τον ανθρώπινο βίο. Μέσα από την γνώση, το άτομο αναβαθμίζει την θέση του στην αγορά εργασίας, ενώ ενισχύει παράλληλα και το κοινωνικό του προφίλ γιατί συμμετέχει ενεργά στην κοινωνική, πολιτική και πολιτιστική ζωή της χώρας. Δηλαδή η δια βίου μάθηση μας παρέχει όσα χρειαζόμαστε για να είμαστε σωστοί, ενεργοί πολίτες. 
 
 ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ Η ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ
Πρόκειται λοιπόν,  για ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα, το οποίο δεν μπορεί να ρυθμιστεί με ένα μόνο νομοσχέδιο. Η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία αφορά τις δράσεις κυρίως που ενισχύουν το εργασιακό προφίλ του ατόμου μετά την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο λόγος είναι προφανής. Εν μέσω αυτής της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζουμε πρέπει να φροντίσουμε, ώστε όλοι οι συμπολίτες μας,– και κυρίως αυτοί που βρίσκονται σε πιο αδύναμη θέση, να έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην αγορά εργασίας.
Απαντάμε, λοιπόν, στο ερώτημα: Τι θέσεις εργασίας θέλουμε να δημιουργήσουμε; Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα φτηνό εργατικό δυναμικό με περιορισμένες δυνατότητες; Προφανώς και όχι. Επενδύουμε στον άνθρωπο, επενδύουμε στην γνώση. Δημιουργούμε ένα ποιοτικό εργατικό δυναμικό, που προσαρμόζεται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον. Η επιλογή αυτή μας προσφέρει δύο πλεονεκτήματα: Πρώτον, αυξάνουμε τις πιθανότητες μείωσης της ανεργίας. Δεύτερον, τα παραγόμενα προϊόντα και οι υπηρεσίες της ελληνικής οικονομίας γίνονται πιο ελκυστικά, γιατί αποκτούν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ποιότητας. Το αποτέλεσμα από τον συνδυασμό αυτών των δύο πλεονεκτημάτων είναι ανάπτυξη προς όφελος όλων, μια ανάπτυξη την οποία έχουμε ανάγκη όσο ποτέ άλλοτε. Με το παρόν σχέδιο νόμου όμως γίνεται ακόμα μία αξιακή επιλογή. Η διαρκής αναβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου του λαού είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την βελτίωση της ευημερίας του. Δημιουργούμε λοιπόν, τις προϋποθέσεις ώστε όλοι οι πολίτες να μπορούν να διαμορφώσουν και να αναπτύξουν ελεύθερα την προσωπικότητά τους, ώστε να αποκτήσουν τελικά ενεργό ρόλο στην πολιτική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή του τόπου, να μπορούν ουσιαστικά να καθορίσουν οι ίδιοι το μέλλον τους.
 ΡΙΖΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΗΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
Για να υλοποιηθούν οι παραπάνω στόχοι απαιτείται ριζική αναμόρφωση του πλαισίου της δια βίου μάθησης. Γιατί αυτή την στιγμή υπάρχουν πολλοί που παρέχουν υπηρεσίες και στον ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα, οι οποίοι όμως δεν υπόκεινται σ’ ένα ενιαίο και αξιόπιστο σύστημα ελέγχου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απουσία μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τα προγράμματα σπουδών αλλά και μιας ουσιαστικής αξιολόγησής τους. Άρα, σε πρώτη φάση αντιμετωπίζουμε το ζήτημα της ποιότητας. Το σημαντικότερο πρόβλημα όμως, είναι η έλλειψη σύνδεσης της δια βίου μάθησης με τις ανάγκες τις αγοράς εργασίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που άτομα τα οποία παρακολούθησαν κάποιο πρόγραμμα όχι μόνο δεν ωφελήθηκαν σε τίποτα, αλλά έχασαν χρόνο κι ενδεχομένως και χρήματα. Χρήματα όμως χάνει και το κράτος, το οποίο εδώ και χρόνια σπαταλά σημαντικούς πόρους για την καταπολέμηση της ανεργίας σε προγράμματα κατάρτισης, τα οποία όμως έχουν τελικά – κι όλοι το γνωρίζουμε – πενιχρά αποτέλεσμα κι έχουν χάσει ουσιαστικά την αξιοπιστία τους.
 ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟ ΤΟΠΙΟ
Ας δούμε λοιπόν, ποιες σημαντικές αλλαγές φέρνει το παρόν σχέδιο νόμου κι αλλάζει το τοπίο. Δημιουργείται μια ενιαία εθνική πολιτική για την Δια Βίου Μάθηση, στην οποία το Υπουργείο Παιδείας και οι νέοι κεντρικοί φορείς διαχείρισης που δημιουργούνται αναλαμβάνουν επιτελικές αρμοδιότητες. Οι πιο σημαντικές είναι: ο καθορισμός των κριτηρίων αδειοδότησης, τα προσόντα των εκπαιδευτών αλλά και η πιστοποίηση των προσόντων, τρεις παράγοντες πολύ σημαντικό για την επιτυχία του όλου εγχειρήματος. Η αρμοδιότητα της υλοποίησης σωστά, κατά την άποψή μου, μεταβιβάζεται στην αυτοδιοίκηση, γιατί γνωρίζει τις τοπικές ανάγκες και μπορεί τα προγράμματα να τα προσαρμόσει καλύτερα σε αυτές.
Η σύνδεση της δια βίου μάθησης με την αγορά εργασίας θα γίνει με την κατάρτιση εθνικού, περιφερειακών και δημοτικών προγραμμάτων. Σ’ αυτό φυσικά θα συμβάλλει και η συγκρότηση συλλογικών οργάνων υποστήριξης, όπως η Εθνική Σύνοδος Δια Βίου Μάθησης και Σύνδεσης με την Απασχόληση.
 ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Η Κυβέρνηση για ακόμα μία φορά δείχνει ότι διαθέτει την δυνατότητα να αντιμετωπίζει συνολικά τα προβλήματα. Το νομοσχέδιο για την δια βίου μάθηση ανήκει σε μία σειρά πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση για την καταπολέμηση της ανεργίας και όχι μόνο. Ενδεικτικά αναφέρω τον νόμο για την απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης εταιρειών, τον νόμο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, την άρση του καμποτάζ ενώ ακολουθεί και ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Τη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύουμε η Κυβέρνηση καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια και δίνει τον καλύτερό της εαυτό, ώστε να δημιουργήσει όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας, να στηρίξει το ανθρώπινο δυναμικό, να το βελτιώσει, για να μπορεί να επιβιώσει σ’ αυτό το διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου